CANADA GOOSE - DESIGNET TIL ARKTISK KULDE
Canada Goose. Det er kun få tøjbrands, der globalt er mere kendt end de canadiske dynejakker og parkacoats. Og selvom fremtidige parkacoats nu må undvære hætternes berømte – og til tider udskældte – pelskanter, er det stadig det fortrukne brand, når filmfolk drager ud i vildnisset med ekstreme kuldegrader og voldsomt vejr.
“For snart 25 år siden blev Canada Goose bedt om hjælp til at holde filmfolk på flere filmproduktioner – især instruktørerne – varme,” fortæller marketingchefen Penny Brook og fortsætter: “Vi blev kendt for at arbejde seriøst med planlægningen af scenerne og skabe varmt tøj også til skuespillerne.”
Et eksempel er den Canada Goose Mystique Parka, som blev designet til Rebecca Romijn i en head-to-toe-version, så hun kunne holde sig varm mellem optagelserne. Den blev sidenhen sat i produktion og blev en af Canada Gooses største successer i årene efter. Og i 2017 blev Rihanna spottet i den under optagelser til Ocean’s 8.
Denne forbindelse til filmens verden honorerer Canada Goose også som sponsor for Torontos største LBGTQ+-filmfestival Inside Out og ved at støtte et debatpanel af kvindelige filmskabere i forbindelse med Sundance filmfestivalen i Utah.
“Vi taler om at leve i det fri og give beskyttelse til mennesker i alle miljøer. Men inden for film har vi mulighed for at tænke over det fra et mere psykologisk perspektiv og skabe mere ensartede spilleregler for at blive hørt og set. Og så er dét at være involveret i filmverdenen en god måde at udleve vores udtryk og brand på,” siger Penny Brook.
Faktisk har Canada Goose støttet noget i retning af 300 film- og tv-produktioner over hele kloden (Game of Thrones, The Grand Budapest Hotel og Ocean’s 8 er blot nogle få titler). Hvilket bringer os til mærkets mangeårige partnerskab med Sundance Film Festival (2023 er det ellevte år). Canada Goose skaber hvert år en specialudgave: Den meget eftertragtede “Filmmaker Jacket” er gået hen og har fået kultstatus. Den skabes kun i 400 eksemplarer lavet specielt til filmskabere. Hver filmskaberjakke afspejler virksomhedens prioriteter og værdier på det tidspunkt. I 2017 indledte HyBridge Perren-jakken for eksempel en æra, hvor Canada Goose begyndte at skabe andet overtøj end parkas.
Dette års Filmmaker Jacket har fået navnet Lawson Fleece. En ny designlinje i brandets Humanature-kollektion, der siden lanceringen i 2020 også fungerer som en platform, der står for mærkets engagement i forhold til at skabe bæredygtige løsninger og socialt ansvar.
“Størstedelen af al fleece er faktisk lavet af plastik, der efterlader masser af mikroplastik i miljøet. Vi havde en fantastisk mulighed for at benytte os af et af vores mest bæredygtige produkter til dato,” siger Penny Brook og fortsætter: “Den nye fleece er fremstillet af 62 procent genbrugsuld. Resten er andre materialer som bionedbrydeligt træbaseret tekstil og biobaseret polymer. Resultatet er en superblød, åndbar fleece, der ikke skader miljøet, men som også har en lang levetid.”
Canada Goose har med denne Humanature-kollektion bygget videre på det DNA, som blev skabt tilbage i 50’ernes Toronto, da Sam Tick immigrerede til Canada 127
og grundlagde firmaet Metro Sportswear. Dengang bestod kollektionen af uldne veste, regnfrakker og praktiske heldragter til at køre på snowmobil.
Faktisk var det først engang i 70’erne, at firmanavnet blev ændret til Canada Goose. Det skete, da Sam Ticks’ svigersøn, David Reiss, overtog ledelsen og introducerede navnet Snow Goose. Først da hans søn, Dani Reiss,satte sig i direktørstolen, blev navnet Canada Goose endeligt slået fast.
Det var også på det tidspunkt, at brandet for alvor begyndte at buldre derudad. I dag er det få tøjbrands, der kan prale af et så genkaldeligt logo som det, der sidder på ærmet af en ægte parkacoat fra Canada Goose. Og ikke mindst selve navnet, som for mange er indbegrebet af kvalitet og høj funktionalitet.
Pelsfrit
Men der har også været episoder, hvor Canada Goose har fået lidt ridser i brandets image. Efter årtusindskiftet har ikke kun miljøhensyn spillet en større og større rolle. Også dyrevelfærd har ændret mange forbrugeres indkøbsmønstre. Pels af babysæl blev for mange dråben, der fik bægeret til at flyde over. Og Canada Gooses ikoniske pelskanter på parkacoats har også fået mange forbrugere og dyrevelfærdsorganisationer op i det røde felt.
Det fik i 2020 Canada Goose til at afsværge sig brugen af dyrepels i deres tøj, hvorfor alle nye kollektioner fra i år er pelsfri. Endnu et skridt på en mere bæredygtig kurs fra det canadiske luksusbrand.
Der stadig gåsedun i jakker og veste. Men det er et skridt i en retning, som bliver værdsat af kunderne. “50 pct. af vores kunder er modne mennesker, der tænker over deres valg. Kvaliteten skal være i orden, og det skal være eftertragtet. Miljøspørgsmål og socialt ansvar er regulære spørgsmål, der kan afgøre, hvorvidt de vil købe en vare,” fortæller Penny Brook.
Men Canada Goose har også godt fat i den unge generation, for hvem miljø og dyrevelfærd er endnu vigtigere. Designmæssigt har man også sat gang i en udvikling, hvor vildmarkstemaerne måske trænges lidt i baggrunden til fordel for eksempelvis blomstrede tekstiler.
Kvaliteten vil stadig være i top. Men målet er i fremtiden at blive 100 pct. plantebaseret. “Bæredygtig adfærd er egentlig ikke længere et valg. Og vi vil fortsat sikre mennesker beskyttelse mod ekstreme temperaturer. Også i fremtiden. På en bæredygtig måde,” slutter Penny Brook.