Stjernedesigner – Philippe Starck
Den er enkel i sit designsprog. Meget enkel. Faktisk består Philippe Starcks nyeste møbelserie kun af to-tre stykker krydsfiner samlet uden brug af hverken lim eller skruer. Stolene er blot sat sammen ved hjælp af trækiler.
“I årevis har jeg næsten udelukkende arbejdet med plastik, aluminium og andre hi-tech-materialer. Jeg har indset, at det ikke var nok. Vi skal også omgive os med naturlige materialer. Men jeg elsker træer. Og at fælde træer er at slå dem ihjel. Det kan jeg næsten ikke bære. Og det er derfor, jeg næsten aldrig har skabt noget i træ. Men jeg huskede, at Charles og Ray Eames har skabt fantastiske designs med krydsfiner. Et interessant og meget stærkt materiale,” fortæller Philippe Starck.
Og så gør det heller ikke noget, at det er et billigt materiale, der kan produceres økologisk og bæredygtigt.
Det er forhold, der taler direkte ind i de designfilosofier, som den nu 74-årige Philippe Starck i mere end 50 år har arbejdet ud fra: Hans designløsninger skulle være tilgængelige for almindelige mennesker, de skulle være demokratiske. Og gerne med et tvist, lidt humor og fremfor alt tjene et formål.
Hans nye møbelserie, skabt for det spanske møbelfirma Andreu World, er et studie i minimalisme. Og Starcks forsøg på at skabe møbler, der både er økologisk bæredygtige, demokratiske og til at købe for en overkommelig pris.
“Jeg ville have nogle åbenlyse strukturer, som vi kan se, som vi kan forstå, som vi kan bygge uden søm, uden skruer, uden lim. Møbler, der blot er samlet med en intelligent sammenlåsning af de forskellige elementer. Som et tredimensionelt skakspil. Intet overflødigt. Ligesom fremtiden.”
Det politiske element i Starcks nye kollektion er ikke begrænset til det økologiske aspekt. Den består af ti nye designs, der alle har fået navne, der er inspireret af ukrainske fornavne, såsom Mariya, Petro, Olena, Maksim, Polina, Tamara, Luba, Nazar, Alla og Taras.
Men Philippe Starck har ikke helt vendt sig bort fra brugen af metal i sit møbeldesign. Træ er også en del af hans nyeste design, der tillige er lidt af en nyskabelse for det italienske designfirma Alessi, der ikke tidligere har været kendt for at producere møbler. Men Starck har designet et smuk stol med ben i bøgetræ og en skal i koldpresset rustfrit stål, der nærmest leder tankerne hen på en stegepande. Stolen blev præsenteret for offentligheden på designmessen Salone del Mobile 2023 i Milano i april måned.
Starcks designfilosofi
“Undergravende, etisk, økologisk, politisk, humoristisk … Det er sådan, jeg ser min pligt som designer.” Hvori det undergravende består, er måske lidt usikkert. Men humor er helt klart noget af det, som mange forbinder med den franske mesterdesigner Philippe Starck. Hvem husker ikke hans ikoniske citruspresser, der med sine lange, stilkede ben mest af alt ligner noget fra Star Wars. Den er måske ikke den mest effektive citruspresser på markedet. Men den er i hvert fald sjov og pynter i ethvert køkken.
Det etisk korrekte, det økologiske og det politiske design har Philippe Starck mange gange bevist, at han mestrer til overflod. Se bare på hans designserie Good Goods.
“Med Good Goods har jeg forsøgt at finde, samle, forbedre eller skabe ærlige, bæredygtige og respektfulde objekter. Produkter, der var gode, inden de blev smukke. Jeg ynder at kalde dem for en samling af ’ikke-produkter’ til ’ikke-forbrugere’ på et moralsk marked,” siger Philippe Starck om serien, der tæller alt fra teddybamser med fingerdukker på hænder og den ene fod til knive og gafler til middagsbordet. Good Goods-serien tæller tillige tøj, møbler og motorcykler.
Philippe Starcks design er mangfoldigt. Der er stort set ikke det element i det moderne forbrugersamfund, som han ikke har udviklet nye og spændende designs til. Selvom kendte designerprodukter som regel ikke er de billigste i verden, har han fra sine første designs forsøgt at håndhæve et demokratisk princip i sit arbejde: Godt design skal være kreativt og kunne produceres til priser, der gør produkterne tilgængelige for så mange mennesker som overhovedet muligt.
Men med 10.000 forskellige designs på samvittigheden er det ikke altid muligt at håndhæve så rigoristiske principper til fuldkommenhed. I givet fald havde han næppe påtaget sig at designe og udvikle en lystyacht til Apple-grundlæggeren Steve Jobs. Et 78 meter langt skib med plads til 12 passagerer og en besætning på 22 mand. Det kan vel knap nok kaldes bæredygtigt. Og nogle vil sikkert også gerne diskutere det etisk korrekte i at bygge en lystyacht til næsten 700 millioner kroner til én mand.
Det er ikke den eneste gang, Starck har kastet sig over den lukrative branche som bådkonstruktør i luksusklassen. Også den russiske mangemillionær Andrey Melnichencko har lagt mange hundrede millioner på bordet for at få bygget ikke bare én, men to superyachts hos Philippe Starck. Hans flåde består af Motor Yacht A og Sailing Yacht A. To yachts med prissedler på 3-400 millioner dollars per styk.
Philippe Starcks første arbejder som designer blev fuldført i slutningen af 70’erne, hvor han indrettede de parisiske natklubber La Main Bleu og Les Bains-Douches. Men hans stjernestatus blev for alvor en realitet, da den daværende franske præsident, François Mitterand, hyrede Philippe Starck til at gentænke og nyindrette den præsidentielle bolig i Élysée-paladset.
Sidenhen har Starck haft ansvaret for byggeri og indretning af alt fra hoteller, restauranter og natklubber til forretninger, private hjem, museer og sågar vinkældre. Alle med hver sit distinkte udtryk.
Starck in space
Med tusindvis mere eller mindre jordnære designløsninger kan det næppe undre, at Philippe Starck har kigget mod stjernerne efter nye udfordringer. Og dét i bogstaveligste forstand. I 2016 hyrede den kommercielle rumfartsvirksomhed Axion Space den franske superdesigner til at skabe et beboelsesmodul til deres kommende rumstation. Resultatet blev et typisk Starckdesign: et gyldent kammer, hvor væggene er beklædt med tuftet polstring, der vil være high-speed wififorbindelser, high-end lyd- og billedsystemer samt i hundredvis af farveskiftende LED-lys. Og så naturligvis et 24-tommers vindue, så jordkuglens skønhed kan beskues i sin helhed.
At bevæge sig ud i rummet er måske ikke så fremmed for Philippe Starck. Hans far var luftfartsingeniør og interesserede sig stærkt for rumfart. Så drømmen om en chartertur til de øvre luftlag kommer næppe fra fremmede.
Men igen: Det er måske ikke det mest demokratiske islæt i Starcks karriere. En 10-dages chartertur til den internationale rumstation (ISS) vil stå fremtidens rumturister i ikke mindre end 55 millioner dollars. Så må vi andre nøjes med en futuristisk citruspresser på køkkenbordet.