Aston Martin Speedster v12 - den ultimative bil
Lionel Martins navn er en legende i motorverdenen. Det var egentlig ikke, fordi han selv oplevede den helt store succes, mens han levede. Succesen var posthum. For mens han levede, var hans forsøg på at skabe den ultimative bil præget af verdenskrige, økonomisk ruin og konkurs. Men hans navn blev genoplivet – og Aston Martins superbiler står den dag i dag som noget af det ypperste, automobilindustrien har frembragt.
Hans største succes er uden tvivl hans evner som bilkonstruktør i starten af forrige århundrede. Sammen med sin forretningspartner Robert Bamford konstruerede han en bil med det formål at blive den første, der formåede at besejre Aston Hill Climb i Buckinghamshire. En 1,21 kilometer lang vejstrækning, der fra start til slut hæver sig 80 meter i landskabet. Indtil den 4. april 1914 havde bakken vist sig uovervindelig. Men ikke for Lionel Martin, der som den første strøg hen over bakketoppen. Ikke underligt, at de valgte at navngive bilen Aston Martin.
Det var en tid, hvor det var håndværket, der talte. Alt blev skabt fra bunden. Fra karrosseri til motor. Det var dét adelsmærke, Lionel Martin stræbte efter. Kvalitet og den nyeste teknologi.
Desværre for Martin kom første verdenskrig i vejen for ambitionerne. Og først i mellemkrigsårene kom der for alvor gang i produktionen. Men økonomisk hang det ikke rigtigt sammen. Selv om han fik skabt nogle både smukke og – for tiden – hurtige automobiler, måtte han flere gange søge nye investorer, når bankkontoen var tom, og konkurserne truede.
Allerede i 1925 måtte Lionel Martin opgive posten som direktør i firmaet efter en konkurs. Og faktisk kom han aldrig til selv at eje en Aston Martin. Han døde i 1945 i en trafikulykke. Han blev på sin cykel ramt af en lastbil i et lyskryds på Gloucester Road i London.
Posthum succes
Det var først i løbet af 1950'erne, at Aston Martin fik den succes, som det sublime håndværk og design berettigede den til. Det var, da fabrikanten David Brown efter en ny økonomisk krise i 1947 havde opkøbt Aston Martin. Det blev startskuddet til en glorværdig æra for den nye DB-serie, der vandt store triumfer på væddeløbsbanerne. Og i 1950 blev Le Mans- prototypen DB2 sat i produktion. Den blev løbende forbedret og forfinet op gennem 50'erne.
Men bilens helt store gennembrud kom med DB5 i 1965. Godt hjulpet på vej af filmen Goldfinger (1964), hvor Sean Connery kørte en stærkt modificeret udgave komplet udstyret med maskingeværer, dækflænsere og katapultsæde.
Selv om Agent 007 siden hen har kørt i andre biler – Ford Mustang, Lotus Esprit og BMW – så er Aston Martin den foretrukne. I alt har Aston Martin DB5 medvirket syv gange. Senest i No Time To Die (2021) med Daniel Craig bag rattet.
Historiske dyder
Aston Martin-designet er second-to-none. Det er de smukke lange linjer, der tiltrækker motorentusiasterne. Og naturligvis en kraftfuld 12-cylindret motor, der leverer mere end 750 hk. Men det er stadig en håndbygget bil, der bygges med al den kærlighed og know-how, det er muligt. Naturligvis med den nyeste teknologi og designsprog, som tiden kræver. Ikke desto mindre var Aston Martin en af de sidste bilfabrikanter, der kompletterede motorerne med en turbolader.
Men hvor andre udnytter turboladerne til at mindske motorstørrelsen, bruger Aston Martin fortsat den 12-cylindrede motor, der har skabt de seneste års succeser. Ikke mindst DB11, som er en videreudvikling af DB10, som kun blev produceret i begrænset antal til James Bond-filmen Spectre.
At køre en Aston Martin er en drøm for mange. For de fleste nok uopnåelig. Og det skyldes ikke kun prisen. Men også det faktum, at der ikke kører så mange Aston Martin-biler rundt på gaderne, at det gør noget. Hvor Ford Motor Company i årenes løb har sprøjtet mere end 350 millioner biler ud fra fabrikkerne, har Aston Martin siden 1913 blot skabt ca. 80.000 biler. Men hvilke biler!