Aston Martin - stilsikker powerboat
Det skete i forbindelse med Monaco Yacht Show, hvor Aston Martin søsatte deres Power Boat AM37. Et bæst af en motorbåd, der med to 520 hk Mercury benzindrevne motorer kan nå en maksimumfart på 50 knob – eller næsten 100 km/t.
At Aston Martin tog skridtet ud på de blå bølger, kan naturligvis synes mærkeligt. Men resultatet taler for sig selv. Ideen har helt åbenbart været at kombinere den tilgængelige teknologi og innovation i bilindustrien og skabe den smukkest mulige båd. Og et enkelt blik på de smukke linjer og et fantastisk interiør afslører, at det samme designteam stod bag enestående biler som Aston Martin Vulcan og DB11.
Aston Martin-DNA intakt
Cockpit og instrumenter ligner til forveksling det, man vil opleve i luksusbilerne. Kontroller og multimedia-systemer er installeret i en 15-tommers touch-skærm i instrumentbrættet. Det øvrige interiør matcher til fulde de forventninger, en Aston Martin-bilejer med rimelighed kan forvente. Alt er gennemført i førsteklasses kompositmaterialer. Som Aston Martins kreative chef Marek Reichman sagde ved præsentationen: ”AM37 er selve definitionen af underspillet elegance og afspejler til fulde Aston Martins DNA. En tidløs stil, der øjeblikkeligt genkendes af alle Aston Martin-fans.”
Udvendigt har AM37 dynamiske proportioner i et design, der er enkelt, men alligevel upåklageligt udført. Båden udmærker sig ved opmærksomheden på detaljerne i hvert element af dens design. Den omsluttede forrude er blevet skabt af et enkelt stykke skulptureret glas, der er flydende draperet over AM37's fordæk. Skydedæksteknologi gør det muligt for ejere at dække bådens cockpit fuldstændigt med et tryk på en knap. De tre lette karbonfiber-paneler foldes under agterdækket, når cockpittet er afdækket. En elektrohydraulisk kulfiber-sejldugstop er gemt under motorlugen, når den ikke er i brug, og en svømmeplatform fra agterdækket giver nem adgang til vandet. Underspillet? Javel. Det er en båd, der tager pusten fra en.
Og selvom der i maritim forstand er tale om en ’day cruiser’, er det trods alt muligt også at overnatte i båden: Et bord i salonen kan nemlig omdannes til en seng. Kabinen er velindrettet med stemningsbelysning og aircondition. Med køleskab, mikroovn, kaffemaskine og et toilet ombord er den absolutte komfort garanteret. Og prisen? Ja, den sniger sig op imod de 15 millioner kr.