Corvette i 8 generationer
Efter anden verdenskrigs afslutning buldrede den amerikanske økonomi derudad. Og bilindustrien kæmpede hårdt for at gøre biler til allemandseje – og ikke mindst symbolet på den amerikanske drøm. Ford, Cadillac og Chevrolet arbejdede stenhårdt for skabe sig et nyt, moderne og højteknologisk image hos forbrugerne.
Bilerne kunne næsten ikke blive for store. Regulære benzinslugere. Nærmest lidt vulgære set med nutidens øjne. Store vinger og masser af krom. Men Chrevrolet gik en anden vej.
De havde skabt legendariske trucks, der var et must for både farmere og storbyernes unge. De havde designet en af de bedst sælgende flydere med deres Chevrolet Bel Air. Nu skulle koncernens image for alvor boostes.
I januar 1953 præsenterede de dét, der skulle vise sig at blive den længstproducerede bil i historien: Chevrolet Corvette. En smart lille topersoners sportsvogn med en 3,9 liters sekscylindret motor, der ydede 160 HK. Den første generation var født – og blev produceret i godt 300 eksemplarer. Den hvide sportsbil var udstyret med et chassis i glasfiber, hvilket var helt unikt for den tid.
Interessen for at få lov til at betale 3.498 dollars var stor – også selvom det var en pris, der i dag svarer til ca. 40.000 dollars eller knap 275.000 danske kroner.
Men det store gennembrud kom allerede året efter, da Chevrolet udstyrede Corvetten med en regulær V8-motor. Og fra en noget brystsvag motor gik udviklingen fra år til år kun én vej: Den vævre lille bil blev udstyret med stadig flere hestekræfter – og fra tredje generation, der kom på gaden i 1968, var ydelsen tæt på 400 HK. I dag leverer kraftværket i en Chevrolet Corvette over 500 HK.
Tre Corvetter i garagen
Frem til i dag har Chevrolet Corvette gennemgået en fantastisk udvikling. Ikke alene under kølerhjelmen. Også designet er fulgt med tiden – om end de overordnede linjer og de runde baglygter er bevaret. Chevrolet har også barslet med en spritnyt elektrisk udgave.
Selvom elbilen måske er fremtiden, er der stadig fans, der sværger til et ægte amerikanske muskelbundt. En af dem er Palle Hoe, der fra den tidlige ungdom har været bidt af biler. I dag er den tidligere tømmermester den stolte ejer af intet mindre tre forskellige Corvetter:
“Det handler om at høre drønet fra de store muskler. Og selvom jeg har haft mange biler – fra Mascot over en rusten Simca til Ford Mondeo og Audier – har Chevrolet Corvette lige dét, der adskiller den fra andre sportsbiler. Den har kræfterne og lyden. Det er helt anderledes end for eksempel de italienske fuldblodsbiler,” fortæller Palle Hoe.
De forskellige generationer af Corvetterne omtales som regel blot som C1, C2 og så videre. Selv har Palle Hoe den store lykke at eje to C3’ere og en enkelt C6’er.
C3’eren er dén Corvette, der var længst i produktion. Helt præcist fra 1968 og frem til 1982, hvor den blev afløst af den næste generation.
“Jeg købte min ene C3’er i USA for 10.000 dollars. Eller ca. 110.000 kroner inklusive registreringsafgiften. Det var lidt af et vrag. Den kunne køre. Men det krævede rigtigt mange timer i værkstedet, inden jeg kunne køre den ud i trafikken,” siger han og fortsætter:
“Faktisk fragtede vi den tilbage til USA for køre ad Lincoln Highway tværs gennem kontinentet. Mere end 5.000 km fra Times Square i New York til Lincoln Park i San Francisco.”
Palle Hoe, der også er redaktør for medlemsbladet for Club Corvette Denmark, mener, at netop Corvetten er interessant for mange, der drømmer om en ægte muskelbil. Først og fremmest er den i de seneste 70 år produceret i mere end 570.000 eksemplarer. Så der er rigeligt med brugte biler, som entusiaster kan gå i gang med at restaurere. Vel at mærke biler, der er til at købe for en rimelig penge.
Grundlæggende er der to muligheder: Enten kan man lægge mindst 1,5 millioner kroner. hos en forhandlere for den nyeste version. Eller også kan man bruge pengene på at restaurere en træt Corvette fra 60’erne eller 70’erne. Selvom en nyrestaureret Corvette snildt løber op i 5-600.000 kroner, er det mere tidsforbruget, der tærer.
Dyr hobby
“Det er et meget omfattende arbejde at gå i gang med. Den sidste C3’er, jeg har købt, har jeg godt nok brugt omkring 200.000 kroner på. Men det er arbejdstiden, der vejer tungest. Og det er et møjsommeligt arbejde. Jeg fik min søn og hans kammerat til at skille bilen ad. Stump for stump. Så blev alle delene og skruer lagt på gulvet, så jeg kunne registrere dem. Reparere de dele, der trængte. Og så skrue det hele på plads igen.”
Og alligevel kræver det også en indsats for professionelle mekanikere at få styr på V8-motoren – for slet ikke at tale om alt det elektriske.
Men når man så til sidst står med en nylakeret og total renoveret Chevrolet Corvette – om den så er fra engang i 60’erne eller nyere – ja, så kan man ræse gennem landskabet i en bil, der får folk til at løfte blikket og se beundrende på den smukke bagende, inden den er forsvundet i horisonten på den amerikanske drøm.
BRUCE SPRINGSTEEN
ER PÅ MANGE MÅDER INDBEGREBET AF ALT, HVAD DER ER AMERIKANSK. Det gælder også hans biler. Han har en stor FORKÆRLIGHED FOR CHEVROLET CORVETTE, som han første gang kørte i 1978. AF CLAUS VESTERAGER MARTINUS FOTO: ALAMY
Born in the USA!
Både Bruce Springsteen og Chevrolet Corvette er så amerikansk, som det næsten kan blive. As American as apple pie. Begge født i USA. Rå og uforfalskede. Så hvad var mere oplagt for den 29-årige rocksanger end at købe en Corvette, da han i 1978 endelig fik penge mellem hænderne.
Han havde netop udgivet sit tredje album – Burn to Run (1975) – og nogle år senere kunne han indfri sin drøm: En ansat i den lokale iskiosk havde en 1960-udgave af Chevrolet C1 Convertible til salg. Til en pris på hele 6.000 dollars.
En bil, der står Springsteens hjerte nær. Et sort-hvidt billede taget af hans ven Frank Stefanko, hvor The Boss en kold vinterdag i New Jersey sidder på kølerhjelmen af sin Corvette C1, pryder også hans selvbiografiske album Chapter and Verse (2016).
Og det var blot den første Corvette i hans garage. Siden købte han nemlig en andengenerations Corvette Singray komplet med pop-up-forlygter. En ægte muskelbil med en V8-motor, der leverede hele 360 HK.
Selvom muskelbilerne har en særlig plads i hans bilsamling, måtte han med tiden give sig og købe noget mere fornuftigt. Men det skete først i 1991, da han giftede sig med sin kæreste fra the E Street Band, Patti Scialfa. Først i form af en noget uværdig minivan. Sidenhen har ægteparret svoret til noget, der er mindst lige så amerikansk som Corvetterne: nemlig en Jeep Cherokee.