Gratis levering i DK ved køb over DKK 499*
Klimakompenseret levering: 1-2 hverdage
Julegaver byttes til d. 31. januar 2025
Gratis levering i DK ved køb over DKK 499*
Klimakompenseret levering: 1-2 hverdage
Julegaver byttes til d. 31. januar 2025

Fisker Reloaded

Fisker Ocean One. Det er navnet på en spritny 100 pct. elektrisk bil, der rammer de danske veje sidst på året. Den repræsenterer al den teknologi, som i dag er tilgængelig for at gøre bilen så miljøvenlig som muligt. Ovenikøbet i et design, der er signeret af den verdenskendte danske bildesigner Henrik Fisker. Han har i mere end 30 år tegnet biler. Men trods anerkendelse og succes har der også været bump på vejen. Af Claus Vesterager Martinus Foto: Getty Images & Fisker
Fisker Ocean One
Bildesigneren Henrik Fisker, har lanceret en spritny 100 pct. elektrisk superbil.

KAUFMANN Journal: Interview

Henrik Fisker

”Man lærer ikke af sine succeser. Men forhåbentlig lærer man af sine fejl – og begår dem kun én gang.” Denne læresætning står for Henrik Fiskers regning.

Det lyder måske en anelse klichéagtigt. For der er jo folk i bilbranchen, der har lært af sin succes – og gentaget dem gang på gang. Tag bare Henry Ford. Han skabte som den første samlebåndet i 1903 og lagde grundstenen til den moderne bilproduktion og hundredvis af forskellige modeller.

Men for den danske bildesigner Henrik Fisker er det stadig et spørgsmål om at identificere sine fejl. Og lade være med at gentage dem. Men trods bump på vejen, konkurs, retssager og naturkatastrofer har han gennem sin karriere formået at skabe en lang række smukke biler. Ganske imponerende har Henrik Fisker, hver gang omstændighederne har spillet ham et puds, evnet at komme op til overfladen med nye projekter og spændende bildesign. Ja, såmænd også motorcykler og yachts. Det har givet ham både anerkendelse og skabt drømme hos alle os andre.

Og i år lancerer han så sin helt store satsning: Den 100 pct. elektriske elbil Fisker Ocean One. De første danske købere vil få leveret den spritnye bil til efteråret. Mere præcist en gang i november måned.

California Dreamin’

”Det er en drøm, der går i opfyldelse. En drøm, der handler om at skabe en smuk bil, der lever op til de forventninger, vi har til en moderne bil. En bil, der ikke forurener, og til en pris, der gør, at det ikke kun er de rige, der har råd til at købe den,” fortæller Henrik Fisker.

Fisker Ocean One

For gennem de sidste mange år har det hovedsageligt været de mere end almindeligt velbeslåede, der havde råd til at købe en af Henrik Fiskers bildesign. Men nu skal det være anderledes. Hans nye elektriske bil bliver lanceret i en premiereudgave, der koster knap 600.000 kr. Men allerede i 2023 kommer der en Fisker Ocean Sport på markedet til kun 325.000 kr.

Fisker Ocean One bærer tydeligt præg af, at bilens grunddesign og -ide er udtænkt af Fisker selv. Selvom hans mest berømte design – eksempelvis den BMW Z8, som Pierce Brosnan i Bond-filmen The World is Not Enough totalhavarerer – gennem de sidste 30 år ofte har været karakteriseret ved de lave linjer, der kendetegner lækre sportsvogne, så skiller den nye Fisker Ocean One sig klart ud med en maskulin kølergrill og smalle lygtehuse. Det maskuline – næsten aggressive – look blødes op af de bløde kurver på forskærmene og en motorhjelm, der næsten usynligt fortsætter op i forruden. Bilen er proppet med gadgets, der ifølge Henrik Fisker er med til at levere den optimale køreglæde uden udledning af nogen former for drivhusgasser.

Den nye bil er en SUV. Eller skrevet fuldt ud: Sport Utility Vehicle. Typenavnet fortæller måske også lidt om de tanker, som Henrik Fisker har gjort sig i designarbejdet med den nye bil. Ikke mindst fordi han har sin base i Californien, hvor solen (næsten) altid skinner.

Fisker Ocean One
Fisker Ocean One. Det er ikke svært at spotte Henrik Fiskers touch og flair for at skabe et smukt bildesign.

”Vi har søgt at skabe en bil, der rummer al den miljøvenlige teknologi, som vi kunne finde, med det formål skabe verdens mest bæredygtige bil. Vi er gået virkelig grundigt til værks: Solpaneler på taget producerer herovre strøm nok til at køre op mod 3.200 km om året. Måske lidt mindre hjemme i Danmark. Alle materialer er etisk indkøbt, og vi har tænkt kreativt for at anvende så mange genbrugsmaterialer som muligt. For eksempel er sædernes betræk og andre af interiørets detaljer fremstillet af alt fra genbrugte plastflasker, gummiaffald og T-shirts til fiskenet.”

For en moderne bil, der er født i Californien, giver det også god mening med dét, Henrik Fisker har døbt Californian Mode. Med et tryk på en enkelt knap ruller alle vinduer i bilen ned. Perfekt på en varm sommerdag, når man cruiser op og ned ad Strandvejen. Og skal hunden have lidt luft, er det også muligt kun at rulle de allerbagerste sideruder ned – eller bagruden, så surfbrættet kan stikke ud!

Fisker Ocean One
Henrik Fisker bor i Los Angeles med sin hustru Geeta Gupta-Fisker, der er medstifter og -ejer af Fisker inc.

Handler om proportionerne

”Når man designer en ny bil, må man hele tiden vælge mellem designønsker og det muliges kunst. For mig handler det om proportionerne. Ofte vælger de store producenter at gå på kompromis med designet for at holde den endelige salgspris nede. Eksempelvis ved at vælge mindre dæk og fælge. Der har vi fundet nogle andre steder at spare, så vi stadig kunne levere en smuk bil og sælge den til en pris, hvor almindelige mennesker kan være med. Desuden foregår salget 100 pct. online, så vi ikke skal ud at etablere et dyrt forhandlernet.”

Når man ser på listen over Fisker Ocean Ones udstyr, bliver man faktisk imponeret over, at det er muligt at holde en dansk salgspris inklusive registreringsafgift og moms på 595.000 kr. Det er en pris, der først og fremmest matcher Teslaens basisudgave, der er dens nærmeste konkurrent. Mere imponerende bliver det, når Henrik Fisker til næste år begynder at levere Fisker Ocean Ultra og Fisker Ocean Sport med prismærker på henholdsvis 445.000 kr. og 325.000 kr. De kommende modeller gør det attraktivt at tænke på elbiler for de mange, der ellers ville tænke på benzindrevne topmodeller som VW, Range Rover eller BMW.

Ikke mindst fordi batterierne i Fisker Oceans premieremodel leverer strøm nok til mindst 630 kilometers kørsel. Det betyder, at man kan køre fra København til Esbjerg og retur på én opladning. Som et add-on leveres batterierne desuden med et tovejs-ladesystem, der også kan sende strømmen den anden vej. De kan nemlig også levere strøm til huset i en uges tid, hvis eksempelvis uvejr giver strømsvigt.

Fisker Ocean One
Designdetalje fra den nye Fisker Ocean One.

Skaber biler i ler

Selvfølgelig starter et nyt projekt altid med papir og blyant. Og en god ide om, hvilken slags bil det skal ende med. Det handler om de teknologiske muligheder. Bilens anvendelsesmuligheder og at skabe de rette produktionsmuligheder.

”Men helt grundlæggende handler det om at skabe en bil i et ekstraordinært godt design, så folk synes, den er sjov at køre i. Men det er jo noget ’Everyone could do!’ Så derfor handler det i bund og grund om at være tro mod ens designide og stå imod, når ingeniørerne og økonomerne forsøger at tage magten. Ellers ender det med, at der bliver valgt en mere stejl forrude, så det bliver lettere at stige ind og ud af bilen, eller også bliver bilen monteret med hjulstørrelser, der ikke matcher bilens proportioner. Det er designet og ideen om, hvilken bil du vil skabe, der er det vigtigste.”

Det er en af hovedårsagerne til, at Henrik Fisker stadig skaber lermodeller i fuld størrelse af sine biler. Hvor andre bilproducenter i dag nøjes med at designe nye bilmodeller på computerskærmen, holder han stadig fast i leret, inden de specifikke arbejdstegninger bliver udarbejdet på computerne.

”En model i ler giver en hands-on-fornemmelse, som ikke kan genskabes på en computerskærm. Her kan man for alvor se konsekvensen, hvis skærmene er blevet et par millimeter for store eller små. Ofte har jeg fået at vide af vores teknikere, at en eller anden detalje ikke kunne lade sig gøre. Men når vi så har skulptureret en fullsize-model i ler, må de bøje sig.”

Fisker Ocean One
Den nye bil er udstyret med det, Fisker selv kalder Californian Mode: Alle ruder – også bagruden – kan rulles ned samtidigt med tryk på én knap.

Innovation og gadgets

Selv med en rækkevidde på 630 kilometer (440 km i Fisker Ocean Sport) kan det naturligvis ikke udelukkes, at man i ny og næ kommer til at opholde sig på en ladestation i en 20-30 minutter for lige at toppe batteriet. Men også her har Henrik Fisker tænkt nye tanker. Den 17,1 tommer store kontrolskærm midt på instrumentbrættet kan nemlig med et tryk på en knap vendes fra lodret position til dét, han kalder Hollywood Mode, så man kan se TV eller en god film, mens bilen lader. ”Dén feature er vi de eneste, der har,” fortæller han, ikke uden en vis stolthed. Lyden er der også tænkt på med et anlæg, der består af 16 højtalere og en forstærker, der yder ikke mindre end 500 watt.

Og listen over features og gadgets er lang. Et lille udpluk af listen rummer funktioner såsom adaptiv fartpilot, automatisk parkering, SolarSky-soltag samt automatisk genkendelse af vejskilte og trafiklys.

Erfaring fra de store brands

Som chefdesigner i store koncerner som BMW, Ford og Aston Martin har han høstet stor faglig anerkendelse og berømmelse som en af tidens betydeligste bildesignere. Den helt store succes rendte Elon Musk med, da han skabte den 100 pct. elektriske luksusbil Tesla. I øvrigt nogenlunde samtidig med at Henrik Fisker i 2008 på North American International Auto Show i Detroit præsenterede sit bud på en smuk, elegant plugin-hybridbil: Fisker Karma. Han ville vise verden, at elektriske biler sagtens kunne være både smukke og sjove at køre i.

Fisker Ocean One
Bilen er 100 pct. elektrisk – og sporty.

Men en række uheldige omstændigheder gjorde, at Fisker Karma, trods stor interesse, kun blev produceret i et meget lille antal. Og i hvert fald ikke nok til, at det kunne løbe rundt. Ovenikøbet måtte Henrik Fisker se, at 300 biler, der netop var ankommet til Newark fra Europa, blev destrueret af orkanen Sandy, der ramte den amerikanske østkyst den 29. oktober 2012. Oversvømmelser og efterfølgende kortslutning i en Karmas normale 12-volts bilbatteri udløste en brand, der gjorde ødelæggelserne totale.

Måtte stå skoleret for kongressen

Som om det ikke var nok, opstod der store problemer med at få leveret batterier og andre komponenter til tiden. Det lyder lidt som definitionen af Murphys lov. Alt, hvad der kan gå galt, gik galt for Henrik Fisker. Fabrikken blev i 2014 på auktion solgt til det kinesiske firma Wanxiang, der et par år senere relancerede bilen under navnet Karma Revero.

Karma-projektet var til dels blevet til virkelighed med omfattende lånegarantier fra den amerikanske stat fra det såkaldte Advanced Technology Vehicles Manufacturing Loan Program på 529 millioner dollars. Ulykkerne og den efterfølgende konkurs betød, at Henrik Fisker ikke var i stand til at betale et lån på 192 millioner dollars tilbage. Fisker havde dog selv tilbagebetalt 50 millioner dollars. Og det amerikanske energiministerium solgte restgælden videre til tredjepart for 25 millioner dollars. Selv om Henrik Fiskers projekt i sidste ende blev solgt på en auktion til det kinesiske firma for 150 millioner dollars, måtte han alligevel stille op til en kongreshøring, der af politiske grunde søgte en afklaring og forklaring på hele miseren.

Fisker Ocean One
Henrik Fisker designede BMW Z8, som James Bond kørte i filmen The World Is Not Enough.

Men bilbranchen er også en industri, hvor man vogter på hinandens ideer. Der er mange penge på spil. Så når en lille producent som Fisker udfordrer de store spillere på markedet, bliver det ofte til en krig mellem advokaterne i retssalene. For Henrik Fisker betød det også et sagsanlæg fra Elon Musk og Tesla-koncernen tilbage i 2008, der beskyldte ham for uretmæssigt at have tilegnet sig viden og teknologisk indsigt, så han kunne skabe sin Fisker Karma. Det blev et langt forløb, der endte med, at Teslas anklager pure blev afvist – og ikke mindst blev de dømt til at betale 1,1 million dollars i sagsomkostninger.

En anden sag opstod i 2015, da Henrik Fisker røg i totterne på sin gamle arbejdsgiver Aston Martin, der på det tidspunkt var i gang med udviklingen af deres DB10. Det var, samtidig med at Fisker arbejdede med udviklingen af sin VLF Force 1. En tidligere medarbejder, der nu arbejdede for Aston Martin, mente, at der var lidt for stor lighed mellem de to biler. En sag, Aston Martin trak tilbage, da ligheden bestemt ikke var slående.

”Jeg tror, at der simpelt hen er så mange penge i spil, at de forskellige producenter bliver bange for hinanden. Men for mig var det vigtigt, at alle sagerne er endt, uden at vi er blevet dømt eller tvunget til at ændre vore design eller måden, vi skaber nye biler på.”

Fisker Ocean One
Henrik Fisker foretrækker stadig at skulpturere en fullsize-model af sine nye bildesign.

Biltegninger i stilehæfterne

Interessen og kærligheden til biler er en rendyrket kærlighedsaffære, som har rumsteret i Henrik Fisker siden drengeårene i Allerød.

Han har nok ikke været mere end 10-12 år gammel, da den dybe, rumlende motorlyd fra en Maserati Bora-sportsvogn på gaden i Allerød fangede hans opmærksomhed. Men det var ikke kun den 4,7-liters V8-motors løfte om fart og sus, der pirrede ham. Det var i lige så høj grad italieneren Giorgetto Giugiaros næsten futuristiske design med de slanke, lige linjer, der for alvor gjorde ham interesseret.

Det var her, Henrik Fisker for alvor begyndte at tegne biler. Al ledig plads i kladdehæfterne, der ellers skulle bruges til regnestykker og stile, blev brugt til kreative biltegninger. Han var allerede dengang stærkt fascineret af de lave, futuristiske sportsbiler. De fleste drenge – og mænd for den sags skyld – kan sikkert nikke genkendende til dét at tegne biler. Nogle gange med lineal og passer. Andre gange som fantasifulde efterligninger af kendte sportsvogne, Batmobil eller Anders Ands lille, åbne røde bil med nummerpladen 313.

Men for Henrik Fisker var det tegninger, der var lidt på tværs af tidsånden, når det kom til bildesign i 70'erne. En tid, hvor oliekrisen og en udfordret samfundsøkonomi ellers talte for små, energieffektive biler som den italienske Fiat 127 eller franske Renault 5. Men Fiskers tegninger var allerede på det tidspunkt mere præget af drengedrømme, som Maseratiens stringente linjer havde sået i ham.

Gennem årene har han haft dygtigheden – og måske også heldet – til at skabe smukke biler. Også for nogle af de største bilmærker. Men nu handler det om at skabe succesen for Fisker Ocean. Til en start introduceres den topudstyrede Fisker Ocean One til en pris på 595.000 kr. Bestilling og betaling foregår online på www.fiskerinc.com.