Gratis levering i DK ved køb over DKK 499*
Klimakompenseret levering: 1-2 hverdage
Julegaver byttes til d. 31. januar 2025
Gratis levering i DK ved køb over DKK 499*
Klimakompenseret levering: 1-2 hverdage
Julegaver byttes til d. 31. januar 2025

Klassiker fuld af sejlglæde

At sejle en Knarr er en oplevelse, man aldrig glemmer. Bådens elegance samt cockpittets placering helt tæt ved vandlinjen giver sejleren en unik oplevelse af at gå i ét med havet, vinden og farten. Af Nicolai Lassen, Foto: Kristian Joos/Sailing.Pics.
Knarr - Klassiker fuld af sejlglæde
For mange sejlere er knarr-båden ensbetydende med en rigtig sejlbåd.

Som et helt særligt initiativ i samarbejde med Knarr-klubben inviterer Kaufmann Journal sine læsere på en prøvetur i en knarr med udgangspunkt i enten Skovshoved Havn eller Rungsted Havn. Læs nærmere her.

De kønne tidløse linjer og de gode sejlegenskaber kendetegner knarren. Der findes kun ca. 137 knarr-både i Danmark, og de er alle eftertragtede. Det skyldes for det første, at den er en fremragende båd til kapsejlads med mulighed for tætte taktiske dueller. For det andet er knarren en fantastisk dagsejler eller weekendbåd med plads til fire sovende i den noget kompakte, men hyggelige kahyt med sine smukke buede lægter i loftet.

Knarren er en sprællevende, men nem båd at sejle. Den reagerer hurtigt og præcist på roret og har samtidig en fin stabilitet. Både som tilskuer og som sejlende kan man ikke undgå at bemærke knarrens ynde. Kraftig vind er dog ingen udfordring for denne klasse: Når det blæser godt, mærker man farten stige, og båden skærer sig sikkert gennem vandet. Når vinden løjer af, er der derimod intet bedre end at slå sejlet ud og smække fødderne op, mens man lytter til de klukkende lyde af bølger mod skroget.

Knarr - Klassiker fuld af sejlglæde
Også prins Henrik foretrak knarr-båden, som han og dronningen fik i bryllupsgave.

Knarren formår år efter år at være en af Danmarks allermest aktive klasser. Med 34 knarr- besætninger på startlinjen præsterede klassen igen i 2022 sæsonens største DM-felt af alle køl- og klassebåde. Ud over de danske kapsejladser mødes knarr-sejlerne en gang om året med medlemmer fra knarr-klubberne i San Francisco, Bergen og Oslo. Sejlere fra disse tre nationer har hvert år siden 1969 dystet om International Knarr Championship (IKC).

Trods den intense konkurrence til vands er hjørnestenen i disse internationale kapsejladser deltagernes mødested på land, nemlig IKC Landsbyen. Hver aften i ”Landsbyen” er særlig og indeholder alt dét, som skaber stemningen. Det kan være lige fra en storslået skaldyrsbuffet, til vinsmagning og ofte en åben bar.

Knarren er en af de få klassiske bådklasser, der overlever tidens udvikling. Det skyldes en stærk organisation, store felter på Øresund, fantastisk stemning blandt sejlerne og et godt internationalt samarbejde. I løbet af sæsonen sejles der 5-6 kapsejladser specifikt for knarren, mens mange knarr-sejlere derudover deltager i ugentlige aftenkapsejladser med andre klasser. Den danske knarr-flåde er især koncentreret i Øresund, hvor havnene Skovshoved og Rungsted har bådebroer dedikeret specifikt til knarren. Heldigvis er knarr-både dog også jævnt fordelt i resten af landets havne.

Som nævnt i artiklens begyndelse, er du som læser af Kaufmann Journal inviteret på en prøvetur i en knarr med udgangspunkt i enten Skovshoved Havn eller Rungsted Havn. Læs mere på her.

Knarr - Klassiker fuld af sejlglæde
Prins Henrik var en garvet sejlsportsmand. Også prins Henrik foretrak knarr-båden, som han og dronningen fik i bryllupsgave