Tøjet til bilen og bilen til tøjet
NR.1 Ødegårdsejeren
Velkommen til afdelingen for aktiv fritid. Vi kunne kalde bilkøberen Andreas og han har en ødegård i Sverige, som han elsker at køre op og gå og rode på. Han skal have en bil, der både er komfortabel at køre derop i, som ikke sidder fast i sneen om vinteren, og hvor han kan have en motorsav eller et læs brænde med. Det med trailer bliver lidt for forstadsagtigt, så udover Volvoen han har i carporten i Danmark, så har han en Ford Ranger Wildtrak. En ægte terrænædende firehjulstrækker, der både kan klare alt i terrænet, og som han kan flytte et læs flis eller brædder med. En elbil dur ikke, for elnettet i ødemarken er ikke til opladning af elbiler. Ford Ranger Wildtrak har ekstra visuel attitude sammenlignet med basis-Rangeren, og i den ligner han derfor ikke en ansat i den kommunale forsyningsvirksomhed, men en der har truffet et aktivt valg om at have en bil der både kan være praktisk, som er velkørende og som kan bruges til alt – akkurat som jeans, rullekrave og en løs skjorte.
NR.2 Storby-feinschmeckeren
Her er det ikke lysten til at forlade KBH K der driver værket. Vi kunne kalde bilkøberen Philip, han bor i en herskabslejlighed ud til søerne i København og arbejder i reklamebranchen. I virkeligheden burde han ikke have en bil, men hvem har lyst til at cykle i regnvejr? Bilen skal være lille, moderigtig og praktisk – uden at være leverpostejs-selvudslettende. En elektrisk Mini SE passer perfekt til profilen. Den er lille, praktisk og let at parkere. Men samtidigt et fashionstatement. Den spiller på de klassiske 60’er-funky Mini-vibes, men er med sin elektriske drivlinje, 402 km elektriske rækkevidde og 218 hk er den helt og aldeles moderne nok til at følge med i det moderne storbylivs overhalingsbane.
NR.3 Undergrundsentusiasten
Alt fra rave-fester til releaseevents på nye albums – vores bilkøber, som vi kunne kalde Jonathan, vil stå helt naturligt øverst på gæstelisten. Han er eventmager og klubejer, og har altid gang et nyt projekt eller to. Derfor skal han have en bil der er stor, praktisk og samtidigt udtryk for hans personlige stil. Han var med på første Tesla-bølge, men de er blevet alt for folkelige til ham, da han værdsætter det unikke. Han elsker friheden til at køre ud i det blå, men er samtidigt miljøbevidst og vegetar. Egentligt er Porsche også en tand for folkeligt efterhånden, men den nye Macan EV er helt perfekt. Lækkert lavet, digtialt med helt fremme i bussen, en elektrisk rækkevidde på over 500 km og samtidigt ikke så stor, at den er håbløs i byen.
NR.4 Forstadselegantier
Som yngste partner i et veletableret advokatfirma, er vores fjerde bilkøber – vi kunne kalde ham Jacob, allerede solidt etableret i en stor hvis villa på en finere forstadsadresse. Med et lille barn og endnu en på vej, er praktisk anvendelighed vigtigere end fart og imponatoreffekt. Den klassiske Porsche 911 er for længst solgt, og han har som en af de første netop fået sin nye Volvo EX90. En stor syvpersoners elektrisk SUV, hvor fokus er på design, sikkerhed, praktisk anvendelighed og bæredygtighed. Med firehjulstræk, en elektrisk rækkevidde på over 600 km og en lynladehastighed der giver 200 km rækkevidde på 15-minutter, kan den både bruges til den daglige daginstitutionspendling og til turen til sommerhuset i de norske fjelde. EX90 er komfortabel og støjsvag som få, og man kan lige nå 20 minutter med P2 og klassisk musik mellem børnene afleveres og computeren skal åbnes på kontoret.
NR.5 Klassikeren
Når kontrasterne står i kø ,er det rart at læne sig op af det klassiske. Det der altid fungerer. Som tech-iværksætter og økonomisk uafhængig inden han fyldte 30, bliver vores femte bilkøber – som vi kalder for Martin, ofte mødt med en forvirrende eller overrasket attitude, når folk forsøger at putte ham i en kasse. Derfor kan det være rart at læne sig op ad de klassiske dyder og stilarter. Det som aldrig går af mode, og derfor har tidløs signalværdi. Og hvad er egentligt mere klassiske end en Land Rover Defender. Nuvel – med den nye model blev temaet gjort moderne og den er digitalt lige så skarp som de tyske konkurrenter – hvilket Martin sætter pris på. Men den er samtidig en klar traditionsmarkør – især i den underspillede 75 års udgave med klassisk lysegrøn Land Rover maling og alt i udstyr.