Newmans Daytona
Der er ure. Der er dyre ure. Og så er der ure med en historie, der bliver handlet for svimlende millionbeløb. Ure som Paul Newmans eget Rolex Cosmograph Daytona. Og når et bekræftet ejerskab følger med købet, bliver prisen presset op på et fuldstændigt vanvittigt niveau
Det var lige, hvad alverdens ur-fetichister blev vidne til den 26. oktober 2017. Her satte auktionarius Aurel Bacs nemlig Newmans Rolex Daytona under hammeren ved en ur-auktion i New York. Selvfølgelig var forventningen, at han ville opnå et pænt hammerslag. Uret var trods alt vurderet til en værdi på 1-2 millioner dollars. Men fra starten blev der givet bud via telefonen fra hele verden. Første bud drev prisen fra en million dollars til 10 millioner! Men det var ikke nok. For nogle få minutter senere faldt hammerslaget med et bud på 15,5 millioner dollars. Med skatter og salgsomkostninger måtte køberen punge ud med intet mindre end 17,8 millioner dollars. En ny verdensrekord.
Men så fik den hemmelige køber også et Rolex Cosmograph Daytona i rustfrit stål fra 1968 med referencenummeret 6239. Uret var en gave fra Newmans kone, Joanne Woodward, da han for alvor begyndte at interessere sig for farten på de amerikanske væddeløbsbaner – og naturligvis i film som Winning (1969). Uret har en inskription på bagsiden: Drive Carefully – Me. Det var et ur, der havde fået næsten en mytisk status, da ejeren James Cox sendte det til auktionshuset i New York. Cox var tilbage i 80'erne kæreste med Paul Newmans datter Nell. I sommeren 1984 havde han hjulpet Newman med restaureringen af et træhus på Newman-familiens ejendom. Og som tak for arbejdet fik han Newmans Daytona som gave. Dengang havde uret en værdi på godt og vel 200 dollars. Et beløb, der var milevidt fra hammerslaget på 15,5 millioner dollars i 2017. Hertil kommer salærer og skatter, der bragte købesummen op på 17,8 millioner dollars.
Verdens hurtigste ur
Daytona-uret var Rolex’ hyldest til motorsporten. Navnet refererer til en 35 kilometer lang, flad sandstrand i Florida. Fra 1904 og helt frem til 1935 var det et yndet sted for motorentusiaster og bilindustrien, når der skulle sættes hastighedsrekorder. Især huskes briten Sir Malcolm Campells verdensrekord på 445 km/t. fra 1935. På håndleddet bar han et Rolex-ur.
I 1963 ville det schweiziske urfirma hylde motorsporten og pionerånden fra Daytona Beach. Resultatet var Cosmograph Daytona ref. 6239. Efter vore dages normer var det et forholdsvist lille ur med en diameter på blot 37 mm. Det blev leveret med et manuelt værk. Først senere kunne det købes med et automatisk værk. For entusiaster er urene produceret i perioden fra 1962 og frem til 1968 ’den første serie’. Men tilbage i 60'erne var Rolex Daytona med manuelt urværk og tachymeterkrans faktisk ikke særligt eftertragtede.
Uret blev i slutningen af 1980'erne opgraderet med et nyt automatisk værk, ligesom urets diameter voksede med tre millimeter. Sidenhen har Rolex sendt flere nye versioner på markedet. Blandt andet et for at fejre 50-års jubilæet i 2013. Det første med en keramisk cerachromkrans og en urkasse i platin.
Hvem købte Newmans ur?
Der skal naturligvis en særdeles velpolstret pengepung til for at være i stand til at lægge 17,8 millioner dollars – eller næsten 110 millioner danske kroner – på bordet for et ur, der i sin tid næppe havde kostet mere end 200 dollars. Selv om prisen justeres for både inflation og valutakurser, svarer det trods alt blot til ca. 10.000 kr. i nutidsværdi.
Så hvem betalte i 2017 næsten 110 millioner kroner for Paul Newmans ur? Ifølge den anerkendte internationale urekspert Charles Tearle er det mest oplagt, at det er Rolex selv, der købte Newmans ur tilbage.
Rolex-koncernen er en af de mest hemmelighedsfulde af de store prestigefyldte schweiziske urfirmaer. Da grundlæggeren, Hans Wilsdorf, i 1960 døde uden at efterlade sig arvinger, blev virksomheden overdraget til en fond, han havde stiftet i 1945. ”Det betyder også, at virksomhedens overskud bliver ført tilbage og geninvesteret i Rolex,” siger Charles Tearle og forklarer, at det også er derfor, at Rolex er dén urproducent, der bruger flest penge på markedsføring.
Charles Tearle mener, at Newmans ur kan være indkøbt for at kunne udstille verdens måske mest ikoniske ur på et kommende Rolex-museum i Schweiz.
”Andre af de store urproducenter – eksempelvis Patek Philippe – har tidligere helt åbent tilbagekøbt vigtige vintage-ure for at kunne udstille dem i deres museer. Og når man lytter til budrunden på auktionen over Newmans Daytona, siger auktionarius på et tidspunkt: ”Jeg ved, hvor dette ur skal hen”. Og det var ikke til den samler, der også bød på uret. Nogle gange skal svaret findes mellem linjerne, og jeg tror, det er Rolex selv, der var køberen.”