Eksklusivt interview med Auktionshuset Bruun-Rasmussen
Det siger sig selv, at en stol som sælges til samlet en million kroner, inklusiv salærer, repræsenterer meget mere end sin praktiske brugsværdi. Det er netop tilfældet for møbler designet af danskeren Finn Juhl, der efterspørges af udenlandske opkøbere, der ofte kommer fra både Japan og USA til Danmark for at finde markedets bedste eksemplarer. Det er eksemplarer, hvor værdien defineres ud fra facetter som antal år på markedet, slitage, årgang, materialer, samt hvilken snedker der her fremstillet møblet. De ægte klassikere er nemlig snedkereret af Niels Vodder, der som håndværker var en nær samarbejdspartner til Finn Juhl. Det betyder, at der er et begrænset antal af disse udgaver på markedet. Netop antallet af f.eks. brugte stole på markedet er et parameter, der er med til at gøre modeller som ”45eren” eftertragtet, fortæller Peter Kjelgaard;
”Naturligvis er få eksempler med til at skabe en efterspørgsel. Omvendt er det afgørende, at der er en given volumen, dels for at sikre en konstant efterspørgsel, og for at sikre at møblet stadig har funktion som egentlig brugsværdi.”
Det helt rigtige slid
Netop de brugte møbler og deres værdi formes i væsentlig grad af deres slid. Og her kommer en afgørende sondring, for der skal være tale om den rigtige form for slid og ikke skader. Som Peter udtrykker det; ”På en 40 år gammel stol er logiske slidspor i læderet med til at understrege alderen, bevise og legitimere møblets ægthed, mens huller og slør devaluerer.”
Det optimale slid er altså ensartet og afspejler en løbende brug, men også et møbel som er blevet plejet gennem sin levetid. Det er afgørende, eksempelvis når der er tale om spisestuemøbler, hvor et sæt skal fremstå ensartet. Sliddet er blandt de ting, der oftest forsøges at plagieres for at få en nye stol til at fremstå mere modnet, end den reelt er. Disse forsøg er ifølge Peter Kjelgaards erfaring altid dømt til at mislykkes, hvilket han kan eksemplificere med et helt dagligdags, velkendt eksempel;
”De fleste kender den gode gamle med at en nyredt seng pludselig skal fremstå som om vi har sovet tungt i den hele natten. Det er ganske enkelt umuligt at gøre – det er helt analogt med slid på en 40 år gammel stol.”
Udgåede materialer
Riopalisander. Den mørke, varme klassiske træart er i dag udrydningstruet, hvorfor der ikke længere fremstilles nye modeller i træsorten. Konsekvensen synes herefter fuldstændig logisk, hvilket også er tilfældet. De tidligere modeller i denne træsort er blandt de mest eftertragtede af alle, og det er her, vi ser samlere, eller opkøbere sendt i marken af en entusiast, betale opsigtsvækkende summer for det rette møbel eller et samlet sæt. Peter Kjeldgaard kan overordnet forklare, hvordan netop mange af mekanismerne her forenes i en samlet enhed;
”Et spisebordssæt, bord, otte stole. Træet i den ypperste art, slitagen skal være ensartet, og standen, robustheden, af hvert enkelt møbel vil kunne tåle sammenligning med et nyt. Det er her, entusiasterne finder sin passion i at finde det klassiske sæt.” Den samlede pris for et spisestuesæt med 12 ”ægypterstole” er set til 770.000 kroner, uden auktionshusets salær. Her er der desuden tale om riopalisander, og møblerne er udført af Niels Vodder.
Den oversete stjerne
Selv en professionel som Peter kan også overraskes og imponeres, når de enkelte enheder sælges til uhørt høje priser. Igen påpeger han at dette altid bør ske med en samlet betragtning, der tager udgangspunkt i det samlede marked. ”45-stolen i et stel af rio palisander, årgang 1945, og snedkereret af Niels Vodder blev for nylig handlet til 300.000 kroner. Judasbordet, ligeledes i riopalisander, har en opkøber betalt 250.000 for. Markedet lyver som bekendt aldrig, og det er ofte fra Japan og USA, at man vælger at betale disse priser. Peter Kjelgaard mener, at det bekræfter, at Finn Juhl er blandt vores oversete, internationale designsucceser;
”Når først disse lande viser interesse, og eksekverer denne til køb, så er det sikkert og vist, at vi har en reel anerkendelse. Og det er tilfældet med Finn Juhl, der ofte er overset - men internationalt anerkendt.”
Og den absolutte topscorer, hvis vi ser på prisen for de enkelte møbler? Det er stolen ”Høvding”, årgang 1949, naturligvis udført af ikoniske Niels Vodder i teak, solgt til hammerslag på 860.000 kr., hvilket med salær ender på over 1. mio. danske kroner for lænestolen. Men så er den også med originalt, patineret cognacfarvet skind, og er ikke mindst yderst komfortabel at sidde i.
Om Peter Kjelgaard:
Peter Kjelgaard er leder af afdelingen for moderne design hos Bruun Rasmussen Kunstauktioner, der siden 1948 har forenet kunstgenstande med passionerede samlere verden over. Hans interesse for design begyndte i 1990’erne, mens han studerede statskundskab på Århus Universitet, og det blev siden klassisk design og kunsthåndværk, der blev hans professionelle virke. I en årrække drev han eget firma med vintage design i København. I 2005 blev Peter Kjelgaard leder af Bruun Rasmussens afdeling for design, der har til huse i domicilet i Nordhavn.